lördag 22 maj 2010

Fair trade volontär 2010

Mitt namn är Lilian och jag har fått den spännande möjligheten att under 4 månader arbeta som fair trade volontär för Individuell Människohjälp (IM) vid lokalkontoret i norra Indien.

IM är en svensk biståndsorganisation. som genom stöd till utbildning, hälsa och inkomstgenererande projekt bidrar till att förbättra människors livsvillkor och stärka deras rättigheter. IM är öppen för och arbetar tillsammans med människor oberoende av trosriktning, ursprung eller politisk övertygelse. (Läs mer på www.manniskohjalp.se)

Fair Trade är ett samarbete mellan producenter, importörer, butiker och konsumenter som för att skapa handelssamarbeten för en rättvisare värld. IM är med i World Fair Trade Organization (WFTO). WFTO är den ledande globala aktören inom rättvis handel och företräder aktörer i hela handelskedjan. IM fair trade samarbetar med producenter i bland annat Indien, Nepal och El Salvador.


För att vara medlem i WFTO krävs ett arbete mot tio principer som bland annat handlar om att motverka barnarbete, dåliga arbetsförhållanden och en produktion som kan skada människors hälsa och miljö. Jag kommer samarbeta med Fair Trade-koordinator på kontoret i Rajpur, Dhera dun, och besöka flera olika producenter. Efter gymnasiet läste jag en kurs vid en folkhögskola som knöt ihop ett flertal av mina intresseområden; fred, rättvisa och miljö vilket också influerat mina senare studier. Jag har studerat miljö- och hälsoskydd vid Umeå Universitet och även kurser i fred och konfliktstudier, medie- och kommunikationsvetenskap och global hälsa. Jag är intresserad av frågor rörande rättvisa, fattigdom, miljö, hälsa vilket är alla är områden som berör rättvis handel.

Väl hemma i Sverige är en del av min uppgift att informera om mina upplevelser som volontär, om besöken hos producenter (hos bland annat pappersfabrik, mattfabrik, hantverkscentrum mfl.) och möten med människorna jag mött.

Finns intresse för att jag ska informera hos Er så finns möjligheten att boka in mig.

Föredraget är kostnadsfritt. Det jag behöver är en lämplig lokal, gärna med tillgång till en dataprojektor så att jag kan visa bilder och filmer. Bra att kolla på förhand att bild och ljud fungerar innan ev. besök.

Jag håller föredrag under perioden 1/11 – 14/12. Ni kan boka in föredrag redan nu om ni tar kontakt med IM. Anmäl ditt intresse i god tid. Skicka intresseanmälan till: praktikant.vs@manniskohjalp.se eller ring 046 – 32 99 72

Följ gärna min resa via bloggen dels här men också på IM:s volontärblogg där ni kan läsa om de andra volontärerna som finns bland annat i Zimbabwe, El Salvador, Nepal och Indien. www.manniskohjalp.se/volontarbloggen

/Lilian

3 kommentarer:

  1. Hej!
    Det ser bra ut men jag föreslår att du lägger in en bild för att "lätta" upp layouten.

    Hälsn. n´pappa Thord

    SvaraRadera
  2. Det kommer komma bilder såsmåningom men kanske inte i varje inlägg :)

    SvaraRadera
  3. Fint Kakan, jag bokar dig för en privat föreläsning!
    Lokal: Skolgatan
    Dator med ljud: Ja
    Välkommen!
    /Smulan

    SvaraRadera