tisdag 25 maj 2010

Nu är det mindre än 3 veckor kvar

-till mitt flyg till Delhi lyfter!

Min vardag innan avfärd är fylld av plugg, jobb, planering och fixande. Fyllda dagar men det mesta går med lite motivation och ett släng av positiv attityd!

Har mailat med Tsering Yodoun som jag kommer arbeta med och som även är min handledare under min tid i Indien. Hon har planerat översiktligt vad vi ska sysselsätta oss med under tiden jag är där. Spännande!

Jag kommer bo på IMs kontor för Indien och Nepal som ligger i Shanti Niwas, Rajpur, nära Dehradun rakt norr om Dehli.

Ett axplock på inbokade besök:

  • IMEX (tält och mattfabrik).
    En film från IMEX där mattor knyts för hand av tibetanska flyktingar:
    http://www.youtube.com/watch?v=Pl06US21g4o
    Själv kan jag knappt hantera nål och tråd (....)

  • Hantverkscentrum i Dekyiling.
  • KKM Handweaving -en leprakoloni i Dehradun där man väver tyger.
    I och med att jag fått frågan vad lepra är så: Lepra är en ledande orsak till permanent invaliditet i världen och främst drabbar de fattiga marginaliserade människor. Även om det inte dödlig, den kroniska symptom drabbar ofta individer i deras mest produktiva period i livet och därför innebär en avsevärd social och ekonomisk börda för samhället. Utöver dess ekonomiska effekter, lepra innebär en tung social belastning för drabbade personer och deras familjer. Patienterna är ofta stigmatiserade, isolerade och ibland fördrivits från sitt arbete, äktenskap och social struktur, som behöver omsorg och ekonomiskt stöd som leder till ytterligare osäkerhet, skam, och därmed ekonomiska förluster. Indien och Nepal är två av de länder med högst antal nya fall lepra (WHO).
  • Fair trade forum India mm.

Nu är också pass uthämtat -med visum. Check!

2 kommentarer:

  1. Hej Lilian,
    kul att du bloggar även här om din volontärresa, ska bli kul att följa! Emma, insamlare på IM

    SvaraRadera
  2. Hej Emma! Kul att du hittat hit och vill följa min resa, alltid roligt med kommentarer och feed-back så det tar jag tacksamt emot :)

    SvaraRadera