måndag 7 juni 2010

På återseende Umeå!

Sitter i min lägenhet i Umeå som är så gott som färdig städad och en packad väska vid min sida. Den ska följa mig först på några äventyr i Sverige innan avfärd till Indien. Alltid dyker det upp en känsla att något är glömt när jag packar men svårt att komma på vad det nu skulle vara!

Kan passa på att tipsa om en sida som handlar om etisk och rättvis handel som är värd ett besök:
http://www.rattvishandel.net/
Där finns en mängd information och uppdateringar vad som händer både inom rättvis handel och rättvisemärkt.

Om man ska vara petig så bör min blogg heta rattvishandel och inte fairtrade då det lätt kan blandas ihop med rättvisemärkningen. Det finns en skillnad mellan dessa begrepp som kan skapa förvirring. Istället för att byta namn på den så jag jag ett försök att klargöra här istället skillnaden.

Fairtrade (Rättvisemärkt) är märkningen på alltfler produkter i exempel dagligvaruhandeln och är just en produktmärkning ofta för varor med få produktionsled och förädlingsprocesser.

Detta ska jag inte jobba med utan Individuell Människohjälp jobbar med rättvis handel. Det är ofta produkter som har en något mer komplicerad tillverkningsprocess än produkterna med Rättvisemärkningen. Fokus med rättvis handel är att skapa möjligheter för marginaliserade småproducenter. Inom den rättvisa handeln kan organisationer och företag certifieras med WFTO (World fair trade organization) märkningen där de förbinder sig att följa kriterierna för rättvis handel som går att finna på:http://www.rattvishandel.net/fairtrade/vad_ar_rattvist_handlat.aspx

Rättvisemärkningen och rättvis handel är alltså två arbetsmetoder och märkningar med en strävan mot samma mål, båda behövs och kompletterar varandra!

Nu en god natts sömn innan Göteborg och där redovisning av mitt examensarbete åt miljöförvaltningen Göteborgs stad väntar!

2 kommentarer:

  1. Johanna här. Kommer att följa bloggen din med spänning! =)
    Känns alltid som om man glömt något men du har säkert fått med det viktigaste, då ordnar sig resten..
    Kör hårt! Kram

    SvaraRadera
  2. Hej, lite sent svar men det får du så gärna göra :)Och lämna gärna en kommentar då och då :) Kram!

    SvaraRadera