tisdag 22 juni 2010

Min nya lilla polare och Dhera Dun färd!



Det här är min nya lilla polare, Tsering Kandu. Hon är dotter till Guru som jobbar på IM´s kontor. Hon har haft lov, som varat i 52 dagar. När hon får frågan igen när skolan börjar svara hon varje dag självklart med ett leende
-Om 52 dagar!



Åkte ner till Dhera dun idag för bank och shoppingärenden tillsammans med Yangzum och Dolma från kontoret. Åkte först och tittade på kalkel till IM´s hus som renoveras . Det ska användas till bland annat utsälltningar och work-shops om fair trade, kul! Bilden ovan är dock från en av de flertalen frukt och grönsaksstånden som går att hitta mycket spännande i!

En negativ sida av Indien är skillnaderna, ojämlikheten mellan såväl människor som djur. Såklart att ojämlikhet finns överallt men är betydligt mer påtagligt här än hemma i Sverige och lyxen känns som ett slag i ansiktet för de flertalet som inte kan ta del av den varken ekonomiskt eller socialt. Utanför banken hittade vi en av de mindre lyckligt lottade hundarna, han hade stora sår i ansiktet och var helt omtöcknad i värmen. Dolma gick på ett närliggande apotek och köpte antibiotika i pulverform som hon pudrade hunden med. Gott hjärta, god tanke, kanske det hjälpte för stunden, inget drastiskt och kanske inte livsavgörande men betydligt mer än vad någon annan gjorde. Fler sådana människor med omtanke behövs. Tillslut sker förändring och skillnad!


På vägen hem igen kom en störtskur, lustigt att jag har så många regnbilder! Jag fascineras av regnet här, det är sol mestadels av tiden men rätt var det är kommer det en störtskur. Det är betydligt mer kraft i regnet än vad det är i min dusch här där några ynka strålar kommer som inte orkar leta sig uppåt om jag håller duschslangen uppåt (...).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar