fredag 18 juni 2010

Första "arbetsdagen"

Min handledare Youdon Tsering är bortrest och återkommer till veckan vilket gör att det är lite stiltje innan dess. Men har bekantat mig lite med de som jobbar på kontoret och lyckats besöka tre ställen som IM fair trade samarbetar med.

Ett av dem är mattfabriken som finns ute på gården på Shanti Niwas där jag bor. Där finns det ca 17 anställda anställda som jobbar, i regel sex dagar i veckan 8-17. Mattor kan beställas efter storlek men även efter utseende och de är otroligt fina!



Ved Prakash är design/vävmästare på mattväveriet på Shanti Niwas. När jag är på besök arbetar han för fullt med att rita upp ett beställt mönster på en matta på ett stort pappersark. Beställningarna är främst från Sverige men även en del lokalt.


Ngawang Yangkyi och Lobsang Choedon är av Shanti Niwas mattväverskor. Lobsang Choedon väver en sittmatta i ett traditionellt tibetanskt mönster.

Följde även med Wangchuk till en av samarbetsorganisationerna i fair trade, KKM. KKM består av flera leprakolonier i Dhera Dun området och vi var på den "centrala" kolonin där administration finns. Wangchuk hade ett möte med administrationen och en fransman, Pierré som jobbat i kolonierna för KKM i 43 år. Under den första halvan av deras möte blev jag visad runt av en man som jobbade där. Han pratade lite engelska men det är svårt när man inte kan kommunicera fullt ut, men jag tyckte det gick bra ändå. Han visade bostäderna och arbetsplatserna som ligger mycket nära varandra i kolonin. Bostäderna är oftast cirka ett rum som ligger vägg i vägg men mycket av det dagliga livet verkar i hög grad pågå utanför dessa. Arbetsplatserna är hallar med vävstolar, symaskiner och andra arbetsredskap för att tillverka främst sjalar, dukar och bärsjalar.

Några äldre kvinnor hade otroligt roligt åt mig då jag först försökte fråga om det var tungt och sen ville testa att göra vissa moment. Vid nästa hall fastnade jag med några yngre kvinnor som vävde dukar där en speciellt fastnade vid mitt hår (dreads som jag hade uppsatt i en fläta). Hon flätade ur den och gjorde om den otaliga gånger och skrattade och ropade på sina vänner som glatt kom och deltog. Sen var det min tur att göra detsamma.

Väl uppe hos Wangchuk och mötet deltog jag genom att lyssna och fråga frågor för att få veta mer om organisationen, kommer troligt komma tillbaka hit under mina 4 månader.

På vägen hem besökte vi en butik tillhörande ett kvinnoprojekt där IM har samarbete med deras mattväveri som jag troligtvis kommer besöka senare tillsammans med Youdon.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar