söndag 26 september 2010

Senaste månaden: Frånvaro från Internet, närvaro i nuet!

Hej!
Jag har inte försvunnit för er som följt min blogg och min resa och märkt att jag varit frånvarande från bloggen under nästan en månads tid. Anledningen går att utläsa i det senaste blogginlägget, jag har under denna månad rest runt till många ställen. Så vad har jag gjort?

Avfallshantering
Besökt fyra stycken Tibetanska bosättningar i södra Indien (Mundgod, Bylakuppe (nya och gamla bosättningen) och Hunsor) där IM är med och driver avfallshanteringsprojekt. Tittade på hämtning av avfall av hushållsavfall, segregering och slutförvaring av hushållsavfall.


Jag på deponin i Mungod där allt som inte återvinns hamnar. Andra bilden sorteras det material som ska återvinnas ut och förs till närmsta stad då det inte finns några sådana faciliteter i de relativt små kolonierna.

Teed
Teed är en organisation i södra Indien som IM samarbetar med. Besökte en kvinnosjälvhjälpsgrupp (Self help group, SHG) och en skola för yngre barn som Teed arbetar med.


IM-gruppen tillsammans med som driver Teed och en grupp skolbarn samt en kvinnosjälvhjälpsgrupp.

Nationella nätverket för rättvis handels årsmöte
Deltagit i Fair Trade Forum Indias årsmöte. Fair Trade Forum India är det nationella nätverket för rättvis handel i Indien. Mötet hölls i Kerala och hade som tema att öka den inhemska marknaden (Building a domestic market) för rättvis handel.


En ny styrelse valdes till Fair Trade Forum India under årsmötet. Kalsang Dolkar, IMEX, produktions och exportansvarige och Tsering Youdon lyssnar tappert under de långa mötesdagarna.

Delhi och inbokning av fler besök
Bodde efter min vistelse i södra Indien en natt hos Alka som tidigare höll i work-shop för några av IM Fair Trades samarbetsorganisationer (Tibetan Women Center, Deykiling Handicraft Center, KKM och IMEX). Bestämde där att jag ska under några dagar besöka Tara som är en rättvis handel organisation som IM handlar med som startades upp av Alkas pappa, det blir i oktober strax innan jag åker tillbaka till Sverige.

Nepal; återseende av en kär vän, vandring och producentbesök!
Åkte till Kathmandu där jag mötte upp min nepalesiske goda vän Suman som jag bodde hos under tiden i Nepal. Besökte två organisationer som IM handlar av i Nepal, Association for Craft producer (ACP) och Nepal Leprosy Trust (NLT). Var även ute och vandrade med Suman och hans släktingar i de nepalesiska bergen i nordöstra Nepal vilket verkligen gav minnen för livet kan jag lova!


Första bilden: Kvinnor på NLT jobbar med filtning, bearbetning av ull genom värme (friktion) och fukt (vatten och tvål). Andra bilden: Kvinnor på ACP målar påskharar som är en order från en amerikansk rättvis handel organisation.


Jag och min vän Suman samt delar av släkten som deltog i den (religiösa) vandringen i de nepalesiska bergen.


/Lilian

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar