måndag 27 september 2010

Stoltheten svår att inte lägga märke till


Basudev och jag på Nepal Leprosy Trust.

Jag träffade Basudev Dahal i Kathmandu som är månadsanställd hos Nepal Leprosy Trust (NLT). Basudev är 56 år och är en riktig veteran på NLT med sina 33 års erfarenhet i organisationen.
- NLT försåg mig med mitt första jobb och jag kommer troligtvis stanna här tills jag är för gammal för att arbeta mer, säger han.

Basudev bor tillsammans med sin familj i ett hus de själva äger och betalar därmed ingen hyra. Familjen består av Basudev, hans fru, tre söner samt ett barnbarn. Basudev står som enda inkomstkälla i familjen, äldsta sonen i familjen kör taxi ibland men de pengarna säger Basudev inte kommer resten av familjen till gagn på grund av att sonen har en "dålig karaktär", iett begrepp som han förklarar med hög alkoholkonsumtion och en bekantskapskrets med dåligt inflytande.

När Basudev hade vid elva års ålder misstänkt lepra som diagnostiserades vid 13 års ålder. Vid 26 års ålder gifte han sig med sin jämnåriga fru som även hon hade drabbats av lepra. Hon har drabbats betydligt mer men än honom av lepran samt lider av andra hälsoproblem ,vilket gjort att hon enbart arbetar i hemmet sedan femton år tillbaka.

Basudevs föräldrar dog när han var mycket ung, det lämnade han och hans två bröder till att mångt och mycket klara sig själva. Numera är ena brodern bortgången medan den andra jobbar som taxichaufför i en annan stad. När Basudev fick reda på att han hade lepra mådde han mycket dålig, hans bröder reagerade eller sa inget negativt på sjukdomen men han upplevde att stora delar av resten av samhället gjorde det. Många uteslöt honom från olika delar av samhället och försökte isolera honom och hävdade att sjukdomen berodde på att han gjort något dåligt i sitt tidigare liv.

När Basudev startade sin behandling för sjukdomen mötte han Eileen Lodge som är grundare av NLT.
- Hon frågade mig vad jag ville göra efter min behandling, jag svarade att jag ville arbeta och hon erbjöd mig då att gå med i NLT där mitt första jobb blev ljustillverkning. Efter sex månader gick jag över till att arbeta med läderprodukter och har gjort det sedan dess, berättar Basudev.

- Jag har lärt mig så mycket i mitt yrke, hur läder bör förvaras, hur det ska märkas och hur man väljer ut läder av bra kvalité och självfallet att sy läderprodukter, berättar han.


Basudev på sitt arbete.

- I förhållande till min kapacitet och vad jag kan så är det här ett mycket passande arbete för mig, säger Basudev.

Inklusive alla förmåner så får han sammanlagt 8000 nepalesiska rupies i månaden, på det berättar Basudev att det ibland kan vara svårt att försörja familjen men i och med att de äger sitt boende så är det möjligt. Ibland ges även ekonomisk bonus, förra året låg den på drygt en månadslön för Basudev samt att alla på NLT fick 500 NR vid jul. Håller sig de anställda frisk under ett års tid får de betalt för tolv extra dagar.

Jag frågar Basudev om vad han anser om arbetsmiljön på NLT.
- Ventilationen har jag lämnat klagomål på då den behöver förbättras, vi håller ofta på med limmer och liknande och då kan luften bli dålig. I övrigt kan jobbet vara stressigt ibland om man ser till att vi hanterar många olika elverktyg och skarpa instrument för att det inte ska ske någon olycka, så det gäller att vara noga, ingen har skadat sig på jobbet vad jag vet men det skulle kunna hända, svarar han angående stress och arbetsmiljö.

Basudev har en bra insyn i vad rättvis handel handlar om;
- Rättvis handel handlar om en bra arbetsmiljö för oss som producerar produkter, kapacitetsbyggande, utbildning och att ge jobb till utsatta grupper i samhället. Det handlar också om att ha en bra insyn i organisationen man jobbar för och att köpare och säljare känner till varandra. Många i rättvis handel jobbar också med att stärka kvinnors roll i samhället, säger han och det är svårt att inte lägga märke till hans stolthet när jag säger att han kan hel del om rättvis handel.

Informationen har han fått genom ledningen på NLT men han har också genom NLT fått delta i work-shops och konferenser om rättvis handel vilket han tycker varit mycket intressant.

-Vi säljer våra produkter till England, Sverige och Holland bland annat. De köper våra produkter vilket bidrar till att vi har ett arbete och kan försörja oss och i och med det har vi ett ansvar att göra produkter av hög kvalitet och kommunicera med våra kunder. Det ska vara bra kommunikation mellan varandra, vi bidrar med något bra för varandra åt båda håll, menar Badusev.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar