onsdag 27 oktober 2010

Volontär men nu i Sverige!

Hej!
Var ett tag sen jag skrev, men har ett gäng blogginlägg på G som kommer komma så småningom men dateras bakåt i tiden då min dator har haft det tuffare än jag i Indiens monsunklimat och inte fungerade under min sista vecka där.

Jag kom hem till Sverige för en dryg vecka sen. Blandade känslor att vara tillbaka såklart, för min egen del hade jag gärna stannat längre då jag upplever att jag nu lyckats få en inblick i arbetet med rättvis handel och fått helt andra frågor snurrandes i mitt huvud än jag hade vid avfärd för fyra månader sen och gärna skulle ta reda på mer, men allt har sin tid! Under min första vecka var det volontäråterträff för oss fem volontärer som varit ute en i juni, två tjejer som varit i El Salvador, två i Zimbabwe och jag i Indien/Nepal. Mycket intressant och givande att träffa dem igen och höra lite av vad de upplevt och varit med om!

Därefter bar det iväg till Uppsala där jag deltog i en Fairtrade ambassadörutbildning under två dagar vilket också var väldigt intressant. Fairtrade är det nya namnet för vad som tidigare hette Rättvisemärkt, namnet har ändrats för att det ska vara samma namn och märkning internationellt (men Kanada och USA har valt att behålla sin gamla märkning och namn ändå.....). Fairtrade är ett verktyg för att säkra bättre levnadsvillkor för producenter av främst råvaror runtom i världen och har också kriterier som handlar om jämställdhet, miljöarbete och motverka barnarbete.

IM jobbar inte med Fairtrade utan med Fair Trade. Många blandar ihop dessa två begrepp vilket inte är så konstigt, Fairtrade och Fair trade är olika begrepp, särskrivningen står faktiskt för något och har en betydelse!


Produktmärkningen Fairtrade och organisationsmärkningen från WFTO . Den senare får IM Fair Trade använda då de är medlemmar i WFTO sedan 2008.

Fairtrade är en produktmärkning medan Fair Trade är en organisationsmärkning vilket kan sägas vara den största skillnaden medan båda jobbar för att producenterna ska få en skälig lön för sitt arbete, att barn inte ska arbeta, jämställdhet m.m. Fairtrade är främst råvaror och mat men märkningen finns exempelvis också för sportbollar den märkningen finns ofta synligt mer och mer i dagligvaruhandeln, på caféer och andra ställen numera.

Fair Trade är en organisationsmärkning och varor som säljs från dessa är ofta sammansatta produkter med en mer komplex tillverkningsprocess. Dessa produkter finns ofta att tillgå i specialbutiker såsom IM Fair Trade och Världsbutikerna.

Så vad gör jag nu?
Jag är fortfarande volontär i två månader framöver och vad det går ut på för min del är:

* Föredrag runtom i landet om rättvis handel, att vara volontär, mina upplevelser och om människor jag mött. Har inbokade besök i Stockholm, Östersund, Umeå och Burträsk!
* Har en massa material fortfarande som inte är genomarbetat som jag ska gå genom.
* Framförallt ska jag jobba med information om producentgrupper i bild och text som är tänkt vara tillgängligt för IM Fair Trades kunder i butik och på IM:s hemsida.
* Förbereda IM:s utbildningshelg om rättvis handel i Göteborg den kommande helgen, ska bli jättespännande att diskutera med deltagarna och deras syn på rättvis handelsrörelsen!

Tufft men intressant jobb!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar