På eftermiddagen åkte vi till Deykiling Handicraft Center där vi mötte upp managern, Kalsang Wangdu.
Han var positiv till ny design och projektet men var lite orolig för kostnaderna för att utveckla produkterna. Det bestämdes att det garn och ull som fanns i lager ska så långt som möjligt användas då det går snabbare och är billigare. Projektet planerar att starta igång så snart som möjligt då Subhabrata Sadhu är klar med designen för produkterna åt leverantörerna.
Ett problem med detta hos DHC och till viss del hos TWC är att de som arbetar där åker iväg tre till fyra månader ofta från september till oktober för att sälja färdigsydda kläder som ger mer inkomst. Det gör att provkollektionen av produkterna hos dessa måste vara klar innan dess för att inte projektet ska ligga på is under många månader. Kan man lösa detta i tid kan produkterna marknadsföras och de som är kvar på arbetsplatserna påbörja produktionen.
Han var positiv till ny design och projektet men var lite orolig för kostnaderna för att utveckla produkterna. Det bestämdes att det garn och ull som fanns i lager ska så långt som möjligt användas då det går snabbare och är billigare. Projektet planerar att starta igång så snart som möjligt då Subhabrata Sadhu är klar med designen för produkterna åt leverantörerna.
Ett problem med detta hos DHC och till viss del hos TWC är att de som arbetar där åker iväg tre till fyra månader ofta från september till oktober för att sälja färdigsydda kläder som ger mer inkomst. Det gör att provkollektionen av produkterna hos dessa måste vara klar innan dess för att inte projektet ska ligga på is under många månader. Kan man lösa detta i tid kan produkterna marknadsföras och de som är kvar på arbetsplatserna påbörja produktionen.
Managern Kalsang Wangdu och designern Subhabrata Sadhu diskuterar samarbete för design åt DHC.
Några av väverskorna på DHC.
Textilier som enligt Youdon kallas för "Yata textilier" som används till Tibetanska jackor bland annat.
Subhabrata Sadhu säger att det är lika viktigt här som hos TWC att bevara och ge uttryck åt den Tibetanska designen och kulturen i produkterna. Däremot pratade han om att reducera mängden färger och mönster för att tillverka accessoarer och produkter som kan gå hem på en bredare marknad. Det genom att förklädestyget och andra textilier som används till Tibetanska jackor får bli detaljer på produkterna och kombineras med mer neutrala färger.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar