onsdag 4 augusti 2010

Vad jag sysselsatt mig med idag

Vi har haft ganska många kontorsdagar mellan våra producentbesök och work-shops, eftersom jag inte har ett konkret arbete får jag sysselsätta mig själv en hel del. Försöker få reda på så mycket som möjligt hur organisationerna och IM:s leverantörer fungerar och har därför gjort ett tresidigt frågeformulär till de tre producentgrupper som IM samarbetar med i Dharamsala. Vi ska besöka dem från den 14 augusti och en vecka framåt. Grupperna består av Tara Beats som gör smycken, Dharamsala paper factory som gör pappersprodukter och Lungta som främst gör textilprodukter.

Har bett dem göra:
  • En illustration och beskrivning av organisationen, dess struktur och hierarki.
  • Produktionsflödeskarta med alla steg och vilka råvaror som används för produkterna.
  • Miljökartläggning där speciellt avfalls- och vattenhantering, energi och kemikalieanvändning och miljö- och hälsorisker betonas.
  • Besvara frågeställningar om bland annat löner, kapacitetsutveckling, arbetsmiljö, kvalitet, design och jämlikhet.
Har angett exempel för varje del som ska besvaras och även andra frågor som är bra att veta för att bedöma hur organisationen arbetar gentemot WFTO:s tio principer. Frågeställningar och vad som behövs information om har jag baserat på råd för utvärdering av WFTO som jag tidigare skrivit om och sedan utvecklat själv. Blir intressant att se hur de tagit emot detta och ta del av svaren vid vårat besök!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar