lördag 7 augusti 2010

- Vi måste kunna konkurrera med kvaliteten när vi inte vill sänka priset för våra produkter

Jag ville ha lite feed-back från deltagarna efter dagen så fick tag i de fem kvinnorna från Deykiling Handicraft Center. De tyckte det var en positiv överraskning vad dagen kom att handla om och innehålla.


Deykiling Handicrafts deltagare under work-shop om rättvis handel arrangerat av IM i samarbete med FTF-I. Fr v. Lobsang Dolma, Sonam Chokey, Tsamchoe, Chenya Lhamo och Tsering Lhantse.

- Det jag främst tar med mig härifrån är vikten av kvaliteten på våra produkter och hur viktigt det är för att kunna sälja produkter, vi måste kunna konkurrera med kvaliteten när vi inte vill sänka priset för våra produkter, säger Sonam Chokey.

Tsamchoe håller med och säger att hon tänkt på att kvalité är viktigt men inte att det det har såpass stor betydelse.

- Det var roligt att alla deltog så mycket och att vi alla var aktiva, det var bra grund för att diskutera. Det var ett bra upplägg där vi först fick leka och göra övningar för att sen reflektera och diskutera vad vi fick ut av det. Jag lärde mig en del av viskningsleken vi hade; till exempel att tänka på att man aldrig ska gå på hörsägen, att sanningen eller betydelsen kan gå förlorad på vägen och därför är det viktigt att gå till källan, säger Chenya Lhamo som varit en av de mest aktiva under dagen och med stor inlevelse deltagit i rollspelen.

- Samarbetsövningarna visar vikten av att samarbeta för att en organisation ska fungera, säger nr Sonam Chokey.

- Jag har lärt mig betydelsen av rättvis handel och vad det kan innebära för oss, för att jag inte ska glömma det har jag skrivit ned dem alla på ett block så jag vet vad som gäller, säger Chenya Lhamo och visar ett block där principerna är nedskrivna på tibetanska.

Jag frågar dem vad de anser om sin arbetsplats, följer den principerna eller brister de i något?
De alla enas om att de anser att DHC följer principerna bra men eftersom lönen baseras per vara som produceras kan den skilja sig mycket mellan hantverkare, men detta är ju något man får ta ansvar för själv menar de. De känner alla sig nöjda med sättet som lönen sätts och anser att det är rättvist då den baseras på vad var och en producerar. Alla känner också att de kan med lätthet prata med ledningen och vet var de ska vända sig om de tycker något är fel i organisationen.

- Det viktigaste är att följa de tio principerna och att göra förbättringar när det krävs, säger Chenya Lhamo.

- Jag tänker mycket efter idag på att vi ska inte göra kunderna besvikna med dålig kvalité på produkterna och vara noga med det, det gynnar oss och våran organisation i längden, säger Tsamchoe.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar