lördag 7 augusti 2010

Nästa utbildningsdag späckad med lek för att lära!

Andra dagen med utbildning för hantverkare idag. Deltagarna var Deykiling Handicraft Center och Tibetan Women Center med vardera fem deltagare och IMEX med 17 deltagare. Ingen av dessa gruppers hantverkare har haft någon utbildningsdag eller information om rättvis handel tidigare (mer än eventuell kort information från respektive administration efter de haft utbildning). Programmet var rätt lika som gårdagen hos KKM men betydligt mer strukturerat och bättre lokal i form av en nyrenoverad sal på Shanti Niwas där IM:s kontor ligger. Dagen var fylld av lekar och övningar, tänker inte presentera allt, men ett litet urval.


Två av mattrimmarna på IMEX. Tobgel Tsering t v. håller för ansiktet när hans kollega missförstått och berättar noga om sig själv och sina intressen.

De började med presentationsövningar där de ska presentera varandra, det är mycket fnitter och blyghet i rummet men alla vågar sig upp för att säga den andres namn och hur många barn den har. Efter halva gruppen gjort likadant bryter Mrs Alka (som håller i utbildningen) in.


Presentationsövningar där deltagarna ska prata inför gruppen och presentera varandra vilket skedde under mycket skratt.

- Har ni inga intressen, favoritsaker, historia, upplevelser eller något annat än ert namn och era barn, att berätta?! Det visar att ni inte känner varandra särskilt väl om det är det enda ni har att säga!, säger hon skämtsamt men bestämt.

Den andra halvan av gruppen fortsatte efter kritiken med lite mer i
ngående presentationer.

Mrs Alka går över till att prata om marknaden och diskutera prishöjningar.
- Prishöjningar leder sällan till ökade löner i produktionsledet första steg, till exempel på bomullsfälten, för väverskor, sömmerskor eller de som gör själva produkterna. Pengarna går ofta istället till de sista leden i produktionskedjan som köper och säljer produkter, säger hon.



En övning där rummets fyra hörn representerar olika åsikter utförs, efter en stunds förvirring bestämmer sig Mrs Alka för att ha två sidor istället där rummets långsidor står för ja eller nej till påståenden som är kopplade till att skapa debatt om WFTO:s tio principer för rättvis handel. "Är det viktigt att göra arbetet i tid?", "Är rättvisa löner viktigt?", "Får ni rättvist betalt?", "Är det viktigt att signera för att få ut sin lön?", "Jobbar ni med rättvis handel?", "Är det bra med förskottsbetalning av varor?" mfl. Gruppen går i enad trupp från sida till sida förutom på sista påståendet angående förskottsbetalning där ungefär hälften anser att det är bra och andra hälften anser att det är dåligt.

- Det är inte bra då vi inte vet om de är nöjda med vad vi gjort och om vi kan slutföra ordern i tid, det leder till mycket press, är en av åsikterna från gruppen som anser att det är dåligt.

Nästa övning baseras på att bilder delas ut och deltagarna får gruppvis beskriva vad de ser och vad bilderna betyder för dem. Alla diskuterar aktivt i grupperna och får vägledning i diskussionerna av Youdon, Mrs Alka och Kalsang från IM:s kontor. Grupperna får sen redovisa vad de kommit fram till att bilderna symboliserar.


Förslagen är många och kreativa;
- De har ett möte om prishöjningar säger av IMEX väverskor, om en bild med kvinnor och barn i en grupp vid ett möte.
- Det kan det vara säger Alka, men bilden kan även symbolisera att kvinnor jobbar med två saker, ta hand om barnen och arbeta samtidigt vilket leder till att kvinnan dubbelarbetar.

- Det är en kvinna som ska handla något, säger en ur den första gruppen om en bild på en kvinna som ska symbolisera konsumenter.

- Det är en sjuk man som alla har kommit för att hälsa på säger en ur grupp två om en bild som är tänkt förmedla lika rättigheter för alla, oavsett fysiska handikapp.

På en bild hugger kvinnor träd och bär ved.
- Vi kan se en bra och en dålig sak på den här bilden, en dålig sak är att de hugger ned träd som inte är bra för miljön men en bra sak är att de samarbetar! säger Tobgel Tsering och skratt utbryter i salen.

- Det här är en nyckel och jag har sett låset som någon annan har, säger en skrattande kvinna.
- Det här är nyckeln till rättvis handel svarar Alka och tar bilden, efter idag måste ni kunna säga något om rättvis handel och vad det betyder, fortsätter hon.
- Ni måste veta vad rättvis handel är för något och kunna uttrycka det. Kunder blir alltmer medvetna och vill veta hur ni lever och jobbar, så var inte blyga för att uttrycka både negativa och positiva saker, säger Youdon Tsering (IM:s rättvis handelkoordinator).

Viskleken, som många av er säkerligen lekt i de lägre årskurserna i skolan, utfördes där en person börjar säga en mening som ska viskas från person till person hela gruppen runt. Vad lärde sig då gruppen av detta när meningen inte lyckades ta sig runt hela gruppen oförändrad?
- Vi måste lyssna noga och inte säga vidare sånt vi tror vi hör, utan gå till källan, säger en av hantverkarna.

Eftersom de flesta av dessa hantverkare pratar tibetanska och hindi men ingen engelska så är mitt deltagande inte så jättestort i övningarna. I en övning som handlade om vikten av kvalitet på produkterna fann Mrs Alka en roll för mig, -som kräsen västerländsk återförsäljare. Produkter delades ut till grupper och de fick i uppgift att granska dem för att besluta om de skulle accepteras i en kvalitetsgranskning eller inte. Produkterna var sådana som producenter fått reklamerade av olika anledningar.


Rollspelet där jag fick agera kräsen västerländsk återförsäljare som valde bort alla produkter med minsta lilla fel. Fick överdriva mimik och kroppsspråk lite extra eftersom de flesta inte pratar engelska, slängde en del av produkterna på golvet och viftade iväg dem. Efter det utbröt en tystnad i salen, liksom för att se om jag var arg på riktigt, sen utbröt ett tjutande skratt i salen när de förstod att så var inte fallet.

Mrs Alka förklarar att kunder är extremt kräsna och finns det det minsta lilla fel på produkten så är det troligt att den returneras eller inte säljs då kunden kommer sålla ut den och köpa en annan produkt istället. Därför är kvaliteten otroligt viktig för att kunna överleva som en producent av vilka produkter som helst.

- Vi måste göra produkter av en bra kvalité som folk vill köpa, är det det minsta fel på produkterna kommer kunderna välja något annat. Det är bättre att göra få bra produkter än många som har små fel, säger Chenya Lhamo efter rollspelet.


Bilder från work-shoppen om rättvis handel för tre av IM Fair Trades leverantörer.

Youdon har tipsat Alka om att många av de tibetanska hantverkarna aktivt följer indiska såpor och med det som vapen illustrerar hon varför det är viktigt med design- och produktutveckling.
- Varför följer ni såpor?, Jo, för att se vad som händer sen, ni vill ha något uppdatering, något nytt men av något ni redan känner er bekväma med. Det kan liknas vid kunderna, har ni hittat ett koncept som fungerar är det troligt att samma kunder kan köpa andra produkter av er om ni ändrar design eller gör andra produkter genom att tilltala samma kunder med något nytt. Men samtidigt som det är viktigt med kvalité och ny design så måste detta ligga i linje med allt det andra som vi pratat om angående rättvis handel.

Andra övningar handlade om betydelsen av samarbete och kapacitetsbyggande för både individer och organisationer. Dagen avslutades med tibetansk dans och sång som även IM:s personal deltog i. En mycket lyckad dag där många av hantverkarna gick ifrån salen med ett stort leende på läpparna efter att tackat för dagen.

- Det här var något helt annorlunda än vad vi är vana med, jag har lärt mig mycket nytt och samtidigt haft jätteroligt!, säger en av IMEX hantverkare i utgången.

2 kommentarer:

  1. Härligt att använda såpor för att prata om koncept!
    /Marcus

    SvaraRadera
  2. Ja, gäller att vara kreativ och prata om något som människor kan relatera till för att de ska lyssna i utbildningssammanhang, gäller att känna sina deltagare! :)

    SvaraRadera