fredag 30 juli 2010

- Genom de frågorna fick jag omvärdera min egen syn på vad som gör mig lycklig.

Mr Pankaj är konsult som har låtit hantverkare främst vid TARA:s producentgrupper svarat på frågor om lön kopplat till behov och tillfredsställelse. Han har också jobbat med två andra producentgrupper som IM handlar med, Dharamsala paper factory och Lungta. Utifrån ett frågeformulär gör han en bedömning om hur arbetarnas lön är tillräcklig. Mr Pankaj hade under FTF-I:s work-shop i Delhi en genomgång av delar av sitt arbete, hur han räknat och några slutsatser. De flesta deltagare under work-shoppen verkade tycka att hans metod gav en bra utgångspunkt för bedömning av löner.


Mr Pankaj under FTF-I:s work-shop om rättvis löner, här tillsammans med Moon Sharma från TARA och även sekreterare för FTF-I.

- Lönebehovet ligger självklart olika för olika individer, beroende på var hantverkarna befinner sig och hur många de har att försörja, säger Mr Pankaj.

Levnadslönen som Mr Pankaj räknat ut baseras på ett kaloritest där hantverkarna antingen får godkänt eller inte. Därefter fyller de i formuläret med frågeställningar om bland annat:
  • Familjesituation
  • Utbildning
  • Försäkringar
  • Besparingar
  • Materiella tillgångar inom familjen
  • Hur många inkomsttagare som finns i familjen och hur många dessa försörjer
  • Andra inkomster
  • Kostnader för mat
  • Kostnader för varje kategori för: el, boende, vatten, skolavgifter, kläder, underhållning, resor, sparande och övrigt
  • Om hantverkaren känner att livet förbättrats sedan denne började arbeta på arbetsplatsen
  • Om de betalas i tid
  • Vad de själva anser om lönen
I sina beräkningar har Mr Pankaj även räknat med att hantverkarna ska kunna delta i traditionella betydande högtider som är en viktig del för att vara en del av samhället och bevara kulturen.


Mr Pankaj under sin genomgång av sitt arbete med olika grupper angående utvärdering om löner. T.h. är en sammanställning av svaren från Dharamsala Paper Factory som Mr Pankaj överlag tyckte såg bra ut.

En viktig avslutande fråga Mr Pankaj har i sitt formulär är ”Nivå av självupplevd tillfredsställelse”.

- Genom de frågorna fick jag omvärdera min egen syn på vad som gör mig lycklig och fundera över det när jag fick till svar av en hantverkare i Dharamsala att han mådde utmärkt. Jag ifrågasatte det då han hade en lön på runt 3000 till 4000 INR, få tillgångar och inte hade några besparingar överhuvudtaget. Han svarade då att jag har flytt från Tibet och fått ett tryggare liv, du måste veta och ta del av bakgrunden för att kunna förstå att jag behöver inte mycket mer för att känna lycka!, säger Mr Pankaj eftertänksamt.

Mr Pankaj ska återkomma med mer detaljer från Lungta och Dharamsala paper factory som IM köper varor från. Han var en av de fyra utvalda att sitta med i styrgruppen för att ta fram ett policydokument för FTF-I om rättvisa löner.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar