lördag 3 juli 2010

Kommentar om lepra

Då jag raderat engelska inlägg och översatt till svenska försvann en del kommentarer, publicerar en av dem här istället:

Anonym sa...

Det finns inte resurser att bota lepra därborta antar jag? Lr är jag fel ute, när jag tänker att man kan bota det med medicinering? Har lite dålig koll får jag erkänna... Hemskt är det iaf!
Sköt om dig! Kram Johanna

Hej Johanna! Visst finns det medicinering, den är dessutom gratis numera (men bandage och annat runtomkring kan komma att kosta pengar) men det har vad jag förstått inte alltid varit så samt att många av dem som bor i leprakolonierna upptäckt sjukdomen såpass sent att de fått betydande men av den, vilket leder till isolering och stigmatisering. Första medicinen kom först på 1940-talet och två andra på 1980-talet. Man kan också operera ex fingrarna så att viss rörlighet fås samt att de inte är så krokiga, detta kan man söka bidrag för men då får det inte heller gått för långt. Numera har mina jobbarkompisar här också berättat att man försöker screena (upptäcka) sjukdomen i ett så tidigt stadie som möjligt, det bland annat genom att upprätta kliniker där man annonserar att man har en expert på "hudåkommor och hudbesvär" istället för att skylta med en doktor som är expert på lepra, då betydligt färre människor kommer.Det då ofta de första symptomen på lepra är vita hudfläckar vilket inte alla har kännedom om, sjukdomen kan då upptäckas i tid och personen få medicinering i tid. Lepra har minskat i Indien och de flesta i kolonierna har nu en relativt hög ålder. Förhoppningsvis kan den minska ännu mer och medicinera ytterliggare med att man upptäcker alltfler fall i ett tidigt stadie! /Lilian



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar